Tervetuloa tutustumaan Temppeliaukion kirkkoon!

Tarkistathan kirkon aukiolon kotisivuiltamme ennen vierailua. Aukioloajat päivittyvät sivuston alapalkkiin viikko kerrallaan. Temppeliaukiolla järjestetään aktiivisesti kirkollisia toimituksia, joiden aikana kirkko on suljettu vierailijoilta.

Huom! Kirkon lipunmyynti päättyy ja sisäänkäynti suljetaan aina 10 minuuttia ennen ilmoitettua sulkemisaikaa.

Taustakuva: Juha Martinmaa

Vierailumaksu

Kirkon vierailumaksu on 8 € / aikuinen. Lippuja voi ostaa kirkon aulasta useimmilla pankki- ja luottokorteilla sekä käteisellä. Ennakkolipun voit ostaa klikkaamalla sivun vasemmassa alareunassa olevaa vihreää "Buy tickets" -näppäintä.

Ilmainen sisäänpääsy:

• Alle 18-vuotiaat
  • Museokortti
  • Helsinki Card
  • Helsinki City Pass
  • Töölön seurakunnan jäsenet

Kuva: Sherina Shereen

Kuvassa kaksi naista, joilla on kädessä kuvakylttejä Temppeliaukion kirkosta ja kyltti, jossa lukee

Opastukset

Tutustu Temppeliaukion kirkon arkkitehtuuriin ja historiaan!

Löydät ajankohtaiset tiedot opastustapahtumistamme kotisivujemme Tapahtumat-osiosta.

Ennakkovarauksella järjestämme myös muita kierroksia. Suunnittelemme mielellämme juuri teidän ryhmänne toiveisiin sopivan opastuksen! Opastus on hyvä varata ajoissa, kuitenkin vähintään viikkoa ennen opastuspäivää.

Esikoulu-, peruskoulu- ja lukioryhmät: osallistu interaktiiviselle lasten ja nuorten kierrokselle "Tervetuloa Temppeliaukiolle"! Opastus on vahvasti osallistava, hiukan leikkimielinen ja innostavasti informatiivinen katsaus Temppeliaukion kirkkoon. Kierroksen osallistujat pääsevät käyttämään omaa päättelykykyään ja tutustumaan tilaan monien aistien kautta. Kierros on varattavissa suomeksi, ruotsiksi, englanniksi ja saksaksi. Kysy lisää pääopas Anna Tilliltä (yhteystiedot alla).

Opastuskielemme: suomi, englanti, ruotsi, saksa, kroatia. Pidemmällä varoitusajalla saatavilla myös muun muassa ranska ja venäjä.

Opastuksia koskevat tiedustelut ja varaukset: pääopas Anna Tilli (anna.tilli@evl.fi, 050 470 1080).

Kuva: Heli Suhtala Uvalic

Kulkuyhteydet

Pääsisäänkäynti

Kirkon pääsisäänkäynti sijaitsee osoitteessa Lutherinkatu 3.

Jalan

Kampin kauppakeskuksesta noin 10 minuutin kävelymatka kirkolle.

Bussilla ja raitiovaunulla

Etu-Töölössä tehdään kesän 2022 aikana laajamittaisia tietöitä, jotka vaikuttavat huomattavasti bussi- ja raitioliikenteeseen. Tarkistathan aikataulut ja reitit HSL:n sivuilta www.hsl.fi.

Pyörällä

Pyöräparkin löydät kirkon pääsisäänkäynnin ohesta Lutherinkadun puolelta ja lisäksi myös Temppelikadun puolelta kirkkoa.

Kaupunkipyörien pyöräasemat ”Kauppakorkeakoulu”, ”Sammonpuistikko” ja ”Cygnaeuksenkatu” sijaitsevat lähellä kirkkoa.

Taustakuva: Juha Martinmaa

Heli Suhtala Uvalic, palvelupäällikkö
heli.suhtalauvalic@evl.fi
050 301 4817 / (09) 2340 6326

Anna Tilli, palvelukoordinaattori
anna.tilli@evl.fi
050 470 1080 / (09) 2340 6328

Kuvassa oppaistamme Eloize ja Jari
Asiakaspalvelu 09 2340 6320

Huom!

Kirkollisten toimitusten varaukset: toolo.srk@evl.fi
Kirkollisten toimitusten käytännön järjestelyt ja tiloihin tutustuminen: suntiopuhelin 09 2340 6324

Kiinnostaako vapaaehtoistoiminta turistien parissa? Ota yhteyttä. Vapaaehtoistoiminnan koordinaattori Mari Munne-Kärkelä, puh. 050 465 7793 / mari.munne-karkela(at)evl.fi. Osaathan englantia. Muukin kielitaito on eduksi tehtävässä.

Kuva: Jukka Kivinen

Kaksi Temppeliaukion kirkon opasta, palvelupäällikkö ja pääopas, taustalla Temppeliaukion kirkkosali.

Monimuotoisuus

Olet aina tervetullut Temppeliaukion kirkkoon!

Temppeliaukion kirkon sisäänkäynti ja kirkkosali ovat katutasossa. Pyörätuolilla, rollaattorilla ja lastenrattaiden kanssa pääsee kirkossa liikkumaan hyvin. Ainoastaan parvelle ainoa kulku on portaita pitkin.

Turvallisuussyistä kirkkoon ei saa tuoda suuria matkalaukkuja ja rinkkoja.

Taustakuva: Jussi Tiainen

Kirkolliset toimitukset ja tilaisuudet

Kirkollisten toimitusten varaukset tehdään kirkkoherranviraston kautta:

Puh. 09 2340 6300 tai sähköpostitse toolo.srk@evl.fi.

Temppeliaukion kirkossa järjestetään kasteita, vihkimisiä, messuja, hartauksia ja muita seurakunnan tapahtumia ja konsertteja. Häitä ja kastetilaisuuksia järjestetään lauantaisin ja sunnuntaisin. Kirkollisten toimitusten toimitusajat ovat varattavissa vuotta etukäteen. Siunausajat Temppeliaukiolle myöntää kirkkoherra.

Temppeliaukiolla järjestetään sunnuntaiaamuisin suomenkielinen messu klo 10. Messun kesto on noin 1,5 tuntia. Messu on hiljentymistä varten: sen aikana kirkkosalissa liikkuminen ja valokuvaus on kielletty.

Kuva: Anna Tilli

Ulkoristi

Kesäkahvila

Pandemiatilanteesta johtuen emme osaa vielä määritellä kesäkahvilan mahdollista aukioloa tänä kesänä. Seuraa kotisivuamme sekä tiedotustamme somessa asian tiimoilta. Tässä lyhyt esittely toiminnastamme edellisinä kesinä:

Kesäkahvilamme on perinteisesti auki kesä-, heinä- ja elokuussa maanantaista sunnuntaihin. Silloin tarjolla on tyypillisiä suomalaisia herkkuja sekä laaja valikoima juotavaa kuten erilaisia kahvi- ja virvoitusjuomia sekä teetä, joita voi sään salliessa nauttia terassillamme. Lisäksi valikoimissamme on sekä Temppeliaukion kirkon omia että muita Suomi-aiheisia matkamuistoja.

Pyrimme myöskin järjestämään pienimuotoisia tapahtumia sekä näyttelyitä kahvilatilassa.

Vuonna 2020 kahvilan tekstiilit sponsoroi Finlayson.

Kuva: Heli Suhtala Uvalic

Kuvassa on Temppeliaukion kirkon kesäkahvilan pöytiä ja mustia matkamuistohyllyjä. Matkamuistohyllyissä on esillä muun muassa Temppeliaukiosta kertova kirja, kynttilöitä, kangaskassi ja iso kuparinvärinen pyöreä kartonki. Seinälle on ripustettu neljä sinistä taulua. Pöytien pöytäliinat ovat mustavalkoisia Finlaysonin pöytäliinoja. Pöytien takana on myös kaksi lasten syöttötuolia.

Temppeliaukion kirkko
Vierailut ja tavaratoimitukset: Lutherinkatu 3